Köpa och sälja på auktionen
För att bli kund och handla fisk på Göteborgs Fiskauktion behöver du:
-
- Medlemskap i någon av ägarorganisationerna: Göteborgs Fiskhandlarförening eller Sveriges fiskgrossister. Kunder som står utanför medlemskap får betala ett klubbslagstillägg om 25%.
- Ett autogiromedgivande. Vi drar betalning för dina inköp efter fyra bankdagar från ert bankgiro.
- En betalningsgaranti i form av en bankgaranti, alternativt en insättning på vårat konto. Garantins storlek skall motsvara minst en veckas inköp plus moms.
- Vi behöver följande uppgifter; organisationsnummer, namn/firmanamn, adress, bankgiro och mailadress.
- Du behöver också ha ett tillstånd från miljöförvaltningen.
Vill man sälja varor på Göteborgs fiskauktion behöver följande beaktas:
- Vi behöver följande uppgifter; organisationsnummer, namn/firmanamn, adress, helst bankgiro, mailadress
- Ni behöver rätten att sälja produkterna, t.ex. fiskerätten, yrkesfisketillstånd, fiskelicens, godkänd produktionsanläggning, förstahandsmottagartillstånd eller vad som är tillämpligt.
- En fiskebåt som fiskar i havet måste meddela yttre märkning (t.ex. GG 123), signalkod (t.ex. SFC-1234), CFR (t.ex. SWE000001234), namn på fartyg i förekommande fall, fiskevatten, primärt fiskeredskap och ordinarie landningshamn.
- Dokument att fylla i finns att ladda ner här.
Leverans till Göteborgs fiskauktion:
- Lådorna skall vara korrekt märkta och landningsrapporten skall vara rätt ifylld, se informationen som ligger under lådetiketter.
- Produkten skall isas på lämpligt sätt, undantag av t.ex. kokta räkor och levande skaldjur som inte skall isas.
- Produkterna skall förpackas i nya rena engångsemballage eller för ändamålet lämpligt återvinningsemballage (tvättade fisklådor i hårdplast). Använd inte smutsigt återanvänt engångsemballage.
- Har Ni ytterligare frågor är ni varmt välkomna att höra av er.
Reklamation
Vill du reklamera en vara hittar du mer information under Dokument